Natívny článok: kráľ obsahovej reklamy

Celosvetové mediálne štúdie a prax majú na to jednoznačnú odpoveď. Kráľom obsahového marketingu je natívny článok v jeho najrôznejších podobách. Svojou prirodzenou formou, ktorá zodpovedá ostatnému redakčnému obsahu, čitateľov neruší. Naopak, vďaka zaujímavému a kvalitnému obsahu trávia jeho čítaním dlhší čas a sú ochotní ho komentovať a zdieľať podobne ako ostatné hodnotné redakčné formáty.

Výhody natívnych článkov prehľadne zdokumentovala IAB. Prinášame tie najdôležitejšie z nich.

1. Ľudia kvalitný obsah milujú

V prípade výborných redakčných článkov sa ľudia ochotne stávajú tzv. ambasádormi kvalitného obsahu. Stačia im na to tlačidlá „Páči sa mi“, „Zdieľať“ či „Odporučiť”. Kvalitné natívne články zdieľajú čitatelia rovnako. To sa pri iných druhoch reklamy len tak často nevidí.

2. Buduje vzťah značky s cieľovou skupinou

Dnešní čitatelia si potrpia na obsah, ktorý im ponúka pridanú hodnotu. Inšpiruje ich a pomáha riešiť ich problémy. Natívnou reklamou si inzerent (značka, firma, spoločnosť) dokáže krok po kroku vytvárať a upevňovať dôveru čitateľského publika a získať v ňom verných zákazníkov. Podľa prieskumov až 82% používateľov vníma značku lepšie a 70% má k nej bližší vzťah, keď si o nej niečo „pekné“ prečíta. Ba čo viac, 70% ľudí sa chce o firme a jej produktoch dozvedieť práve cez obsah.

3. Natívna reklama ľuďom neprekáža

Prieskum americkej Online Publishers Association sledoval, koľkým ľuďom prekáža niečo na natívnej reklame. Výsledky potvrdili, že 71% nemá žiadne pripomienky, od zvyšných 29% dostala Asociácia online vydavateľov len drobné sťažnosti. Natívna reklama ľuďom neprekáža. Čitatelia si potrpia na dobrý a kvalitný obsah. Nie je pre nich podstatné, „kto ho píše“, kľúčová je kvalita a natívny charakter.

4. Kreatíva má neobmedzené možnosti

Natívny článok nepotrebuje dodržiavať žiadne limity. Čo sa týka dĺžky, kreativity, ani obsahu. Články môžu byť ľubovoľne dlhé, obsahovať fotogalérií, videá, kvízy, hry, infografiky... Redaktor a copywriter má pri jeho príprave voľné ruky, čo sa pozitívne odzrkadľuje na čítanosti a kvalite.

5. Ad-blocky tu šancu nemajú

Natívny obsah podľa IAB publikum inšpiruje, pomáha mu, učí ho alebo zabáva. Je na nerozoznanie od zvyšného redakčného obsahu, používateľom ani neprekáža.

6. Je efektívnejší ako platené vyhľadávanie

Podľa výskumov uvedených v príručke IAB môže obsahový marketing vytvoriť až 3x vyššiu návratnosť investícií ako klasické platené vyhľadávanie. Tento model funguje najmä z dlhodobého hľadiska. Jeden natívny článok „zázrak“ obyčajne nespraví. Dlhodobá stratégia publikovania „natívov“ však klientom prináša skutočné ovocie.

7. Prináša organickú návštevnosť

Ľudia majú radi články s kvalitným obsahom. Ich čítaniu venujú dlhší čas, pravidelne sa k nim vracajú, ochotne ich odporúčajú kamarátom a svojim najbližším. Algoritmy toto správanie zaznamenávajú a vyhodnocujú. Klient môže aj vďaka tomu získať extra návštevnosť zo sociálnych sietí alebo vyhľadávačov.

8. Aktívne pracuje s publikom

Natívne články majú aj ďalšiu výhodu. Cez obsah dokážu publikum vtiahnuť do deja, inšpirovať ho a motivovať k akcii. Pod článkami či videami sú k dispozícii diskusie a komentáre, vďaka ktorým môže čitateľ či publikum vytvárať živú komunitu a komunikovať so značkou.

Zdroj: Príručka o natívnej reklame a obsahovom marketingu; Združenie pre internetovú reklamu IAB.